torsdag 5. mai 2011

Whoopie pies m/ mørk sjokolade og "jordbærfyll"
(Dark chocolate and "strawberry" whoopies)

Så var det på tide med en ny whoopie-variant igjen. Denne gangen hadde jeg lyst til å prøve kombinasjonen mørk sjokolade og jordbær, og det ble slett ikke så verst... Grunnen til at "jordbærfyll" står med anførselstegn er at smaken kommer fra Marshmallow Fluff med jordbærsmak, så ikke et eneste jordbær i sikte. Men hvis du ikke får tak i dette, eller du ønsker å bruke ordentlige jordbær, så har jeg skrevet alternative løsninger i ingredienslisten.

Time for another whoopie recipe. I wanted to combine two of my favourites; dark chocolate and strawberry, and the result was quite nice... The reason for the "strawberry" quotation marks is simple; the taste is from strawberry flavoured Marshmallow Fluff - not a single real strawberry in sight. But if you can't get hold of it, or you'd like to use real strawberries, I've added some alternatives to the list of ingredients.
Du trenger:
1 stort egg
150 g sukker
125 g yoghurt naturell (1 lite beger)
2 ss melk
1 ts vaniljeekstrakt
50 g smeltet smør
250 g hvetemel
50 g kakaopulver (bakekakao)
1 ts bakepulver
100 g sjokolade med 70% kakaoinnhold, smeltet

Fyll:
100 g smør, mykt
200 g melis
100 g (ca 1/2 glass) strawberry marshmallow fluff (fåes hos kakeboksen.no)
Alternativer: 1) bruk vanlig hvit marshmallow fluff, med noen dråper jordbæressens,  eller 2) lag en vanlig smørkrem med moste jordbær rørt inn, men det kan være at du trenger litt ekstra melis for å få fyllet "fast" nok.)


You'll need:
1 large egg
150 grams sugar
125 grams natural yoghurt
2 tbsp milk
1 tsp vanilla extract
50 grams butter, melted
250 grams plain flour
50 grams cocoa powder
1 tsp baking powder
100 grams dark chocolate 70% cocoa solids, melted

Filling:
100 grams butter, soft
200 grams icing sugar
100 grams strawberry marshmallow fluff
Alternatives: 1) use regular marshmallow fluff and add a few drops strawberry essence, or 2) you could make a traditional buttercream with some strawberry puré mixed in, you may need extra icing sugar to make it firm enough.)
Sett ovnen på 180 C.
Gjør klar to stekebrett med bakepapir.
Ha egg og sukker i en bolle, visp med en håndmixer eller kjøkkenmaskin til det er lyst og luftig.
Ha i yoghurt, melk og vaniljeekstrakt, visp litt, tøm i smeltet smør og visp videre på lav hastighet til alt er blandet.
Bland mel, kakao og bakepulver i en bolle.
Sikt over halvparten av dette og mix lett sammen før du har i resten, og mixer igjen til alt er godt blandet og røren er jevn.
Hell i den smeltede sjokoladen og visp/mix til den er blandet inn.
Lag kulerunde klatter på bakebrettene, det skal bli ca 20 stk tilsammen.
Whoopies'ene stekes i ca 10 minutter, avkjøl på rist.

Fyllet lages enkelt ved å vispe smør og melis godt sammen, deretter ha i marshmallow fluff og fortsett vispingen til du har en fin og luftig konsistens.
Ha fyllet i en sprøytepose dersom du har en, eller bare bruk en kniv når du skal fordele fyllet.


Preheat oven to 180 C.
Line two baking trays with baking paper.
Put the egg and sugar into a bowl, then whisk using a hand held electric whisk or a freestanding electric mixer until light and fluffy.
Add the yoghurt, milk and vanilla extract, whisk a little, then add the melted butter and whisk again on low speed until everything is combined.
Place the flour, cocoa powder and baking powder into a bowl, stir to combine.
Sift half of this into the egg/sugar mixture, mix a little, then sift in the rest and mix until the batter is smooth.
Pour in the melted chocolate and mix until incorporated.
Spoon tablespoonfuls of the batter onto the baking trays, you should get about 20 mounds.
Bake for about 10 minutes, transfer to a wire rack to cool.

The filling: mix the butter and icing sugar until smooth, then add the marshmallow fluff and continue whisking until nice and fluffy.
Spoon into a piping bag if you have one, or just use a knife to distribute the filling.
Sprøyt fyllet (eller bre det utover med en kniv) på halvparten av whoopies'ene:

Pipe (or spread) the filling onto half of the whoopies:
Sett en whoopie uten fyll oppå, og klem forsiktig sammen:

Sandwich another sponge on top:

Så trenger jeg ikke skrive mer... ;-)

No need to write more here.... ;-)


P.S: Sikkel og tastatur er ingen heldig kombinasjon...

P.S: Drool and keyboard - not a very fortunate combination...









14 kommentarer:

  1. Ser deilig ut. Kan jeg spørre hvor du har handlet marshmallow fluff? Jeg har nemlig sett etter det et utall steder nå, og det gikk jo rykter om at det skulle komme i coop sine butikker, men har enda ikke funnet noe... :-)

    SvarSlett
  2. Hei, jeg hamstrer når jeg er i Sverige, der har de det i vanlige dagligvarebutikker. Men har også sett det på Ica, Eurospar og enkelte Coop Obs. Finnes også på www.kakeboksen.no, de har både vanilje og jordbær.
    Maria :)

    SvarSlett
  3. Maria, they look so professional! :-))

    SvarSlett
  4. SLURP!!!
    Hvordan kan du se så slank og bra ut med alt dette deilige du lager som kan puttes i munnen????????
    :-)

    SvarSlett
  5. Ha ha Gro Anita, har gått opp noen kilo siden jeg startet bloggen.. :-/ Hvis det blir for mye baking og søtsaker hjemme så tar jeg det med til Bymisjonen nede i byen, det er så koselig å se hvor glade de blir for å se en hjemmebakt kake :)

    SvarSlett
  6. åh=) ser kjempe godt ut=) er innom bloggen din ganske ofte når søtsuge et på ett høyt nivå:P hehe
    men du, min kjære har matallergi. har du ett tips på hva jeg kan bruka isedenfor egg?=)

    hilsen camilla fra rosenes by:)

    SvarSlett
  7. Hei Camilla! Takk for kjempekoselig kommentar :)
    Er usikker på om man kan erstatte eggene i denne oppskriften, det har jeg ikke prøvd... Om det er noen andre som vet eller har prøvd, så håper jeg de melder fra her :)
    Maria

    SvarSlett
  8. tusen takk for svar=)
    kan hende jeg kan bruke egge erstatning? får vel utforske litt trur jeg;) hehe skal si fra når jeg har prøvd det ut;) hehe skal bli spennende=)

    hilsen camilla

    SvarSlett
  9. Lykke til med utforskningen Camilla, håper du finner ut av det :)
    Maria

    SvarSlett
  10. Jeg erstatta egge med egge erstatning=) funka fjell det=) og dæven døtte å godt;) veldig mektig men apselutt vært det;) detta var digg=) blei luftig og fin hele "kaka" =) takk for en ny oppskrift i min bok;)

    stor klem camilla=)

    SvarSlett
  11. Takk Camilla, da vet jeg det om flere skulle spørre om eggeerstatning! :)

    SvarSlett
  12. Takk for svar! Tenkte meg du kanskje hadde vært en tur utenlands ja. Men da vet jeg jo at det finnes på kakeboksen, den tanken hadde ikke slått meg engang. Helt topp :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...