onsdag 3. april 2013

Bircher müsli


Påsken er over, men her i sør er vi heldige og kan fortsatt nyte påskevær. Herlig med litt sol i et vintergrått ansikt... En liten dose antioksidanter er heller ikke å forakte, og plusser man på fiber og frø resulterer det jo i en ren og skjær helsebombe! 
Jeg spiste Bircher müsli for første gang i voksen alder, jeg har aldri vært særlig begeistret for kokt havregrøt derfor fristet ikke Bircher-varianten heller. Men så feil skulle jeg ta, for dette er noe helt annet. Friskt og crunchy og passe søtt; en perfekt start på dagen. Mange mener at den må gjøres i stand kvelden i forveien, og det kan du selvsagt gjøre, men får den et kvarter i kjøleskapet så er den god nok, synes jeg. Smak og behag!


Du trenger:
(ca 2 porsjoner)
100 g store havregryn
3/4 dl melk
2 dl yoghurt naturell (eller vanilje)
100 g jordbær, i biter

Til servering:
en liten håndfull solsikkefrø
jordbær og/eller blåbær, mangoterninger, bananbiter eller annen oppskåret frukt

Ha havregrynene i en bolle. Rør inn melk og yoghurt, tilsett jordbær i biter og bland sammen.
Dekk til bollen og sett den i kjøleskapet, enten i et kvarter/halvtime, eller over natten. (Du kan gjerne gjøre dette før du går i dusjen om morgenen, når du er ferdig påkledd er müslien spiseklar.)
Rør i müslien og fordel i to skåler, fordel ekstra bær/oppskåret frukt over toppen og dryss på solsikkefrø.







4 kommentarer:

  1. I love Bircher muesli. Must start making it again!

    SvarSlett
  2. Høres ut som noe jeg må prøve :-D

    SvarSlett
  3. Hmmm, dette hørtes ikke dumt ut! Prøver å holde meg unna brød, så dette kan være en fin avløser for rugsprø:)

    God helg, Maria!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...