søndag 31. august 2014

Granola med kanel og honning


Granola kan være så mangt, og da jeg vokste opp så het det bare "frokostblanding"... Uansett hva man kaller det så er det ingenting som kan sammenlignes med den hjemmelagede varianten, dessuten har man da full oversikt over hva blandingen inneholder. Mange butikkjøpte typer granola inneholder ofte både olje og nokså store mengder sukker eller sirup, denne er helt oljefri og søtes heller med litt eplejuice og honning. Eplejuicen gir litt ekstra sødme samtidig som den hjelper til å lage små klumper av kornblandingen.



Denne synes jeg er så god at jeg gjerne nyter den både til frokost og til kvelds, dessuten er en liten skål et ypperlig mellommåltid.


Du trenger:
(ca 6-8 porsjoner)
200 g havregryn (jeg bruker halvparten store og halvparten lettkokte)
75 g mandler eller andre nøtter (grovhakk dem om du vil)
50 g gresskarfrø
50 g solsikkefrø
1/2 dl eplejuice
1/4 ts malt kanel
1-2 ss honning (den rennende typen)

Sett ovnen på 190 C og kle et stekebrett med bakepapir.
Ha alle ingrediensene unntatt honning i en bolle og bland godt. 
Tøm ut på stekebrettet og fordel det hele utover så godt det går, deretter ringler du honningen over blandingen. Jeg synes honning i spruteflaske er det beste her, da er det lettere å få den jevnt fordelt.
Sett brettet inn i den forvarmede ovnen og stek i ca 10-12 minutter.
Avkjøles helt før blandingen haes over i en lufttett boks eller glass med lokk. 
Nytes med kald melk eller litt yoghurt, friske bær og oppskåret frukt.

Tips: hvis du liker rosiner i granolaen din så bland dem inn etter at den er helt avkjølt. Alternativt kan man blande inn tørkede tranebær, blåbær, el.l.

NB: denne granolaen kan enkelt gjøres glutenfri dersom du bruker glutenfri havregryn.









2 kommentarer:

  1. Denne tror jeg at jeg skal få til�� takk for flott oppskrift!!

    SvarSlett
  2. Håper du prøver, Hildegunn! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...